Детайли за събитие

Начало:28/05/2017 19:00
Местоположение:Зала България

Описание

Ари ван Бейк диригент
Стефан Тарара, цигулка

Рихард ЩРАУС (1864-1949) - Танц на седемте воала из оп. „Саломе“
Феликс Менделсон-Бартолди - Концерт за цигулка и оркестър

Ектор БЕРЛИОЗ (1803-1869) – Из „Ромео и Жулиета“ драматична симфония по Шекспир с хорове, вокални сола и прологом във вид на хоров речитатив, оп. 17 (1839)
1. Introduction/Въведение
2. Scene D'amour/Любовна сцена
3. Scherzo Reine Mab/Скерцо на кралица Маб, феята на сънищата
4. Grande fete Chez les Capulet/Голямо празненство в дома на Капулети


Как хубава е принцеса Саломе тази нощ!
Всъщност става дума не за воали, а за покривала, които принцеса Саломе, танцувайки, едно по едно сваля от тялото си, за да получи от несъщия си баща (брат на баща й, девер на Иродиада) Ирод Антипа, това което страстно желае. Сластта на Ирод срещу страстта на Саломе. И залогът на това противоборство – една глава; главата на Св. Йоан Кръстител. Йосиф Флавий отрича историята с танца, твърди, че Йоан е убит по политически причини, но едва ли твърденията на прецизния Йосиф Флавий са пречка за Оскар Уайлд да съчини (на френски, вероятно от уважение към родния си език) трагедията Саломе и Рихард Щраус да положи тази трагедия в основата на едноактната си опера.
Падането на покривалата е сякаш разлистването на роза, но и разповиването на мумия, нейното съживяване за еротическо битие; седемте покривала са като че ли ироничен pendant на седемте стадия на Църквата, на Седемте порти на Града небесен, на седемте печата и седемте тръби на Апокалипсиса. Свалянето на покривалата е жест на непотаеност, на истина; покровът е светая светих на символистичната естетика. Освобождаването от покровите е символична смърт на човешкото същество, подчинено на условностите и възраждането му във вика на предизвикателната първозданност. Но свалянето на седемте покрова (седемте печата, запечатали тялото) е и знак за гибел. И една страст, не по-силна, но равна и едносъщна на смъртта.
Операта на Рихард Щраус се появява в момент, когато разумните, пуритански наслаждения на капиталистическото общество се стремят като че ли да прекрачат земния предел, когато съчиненията на Ото Вайнингер, Фридрих Ницше, Аугуст Стриндберг владеят умовете и разгарят борбата между аскеза и чувственост; една епоха на всячески хипертрофии. Смутено сякаш от това, че един баварец извежда на оперната сцена скритите му копнежи, тогавашното общество реагира с възмущение на така чаканата с таен копнеж история на юдейската принцеса Саломе.

Концертът е включен в Абонаментен цикъл "Сила и дух"

 

 

 Купи билет онлайн