Гостуващи диригенти и солисти

Британският кларинетист Андрю МАРИНЪР е син на знаменития диригент Сър Невил Маринър (който почина през октомври тази година) и буквално израства с камерния оркестър Saint Martin in the Field, чиято „щаб квартира“ в един момент дори е в дома на семейство Маринър.  Иначе като дете Андрю пее в хора на Кингс Колидж в Кеймбридж. Започва да се занимава сериозно със свирене по време на учението си в Kings School в Кентърбъри. Влиза в състава на Националния младежки оркестър, където първият му концерт е под палката на Пиер Булез. По-късно заминава за Хановер, където учи при Ханс Дайнцер. След завръщането си в Лондон, известно време е кларинетист на свободна практика. Свири с квартетите Чилингирян и Енделион, формира и духов квинтет, с който активно концертира. И така до 1983, когато разбира, че Лондонският симфоничен оркестър си търси гост-водач на кларинетите за едно петмесечно световно турне. Така започва забележителната кариера на Андрю Маринър в този оркестър. От 1986 е на щат там, но всъщност за първи път е част от състава още през 1977 под палката на Седжу Челибидаке. Успоредно с Лондонския симфоничен оркестър, Андрю е и водач на група в състава на Saint Martin in the Field до 2008. Освен многобройните записи като част от тези два оркестъра, Андрю Маринър работи и издава за различни компании (EMI, Chandos, Collins Classics) свои дискове като солист и като камерен музикант, често негови концерти се предсават по ВВС. Той свири и в камерния състав на Лондонската филхармония, отделно работи с имена от ранга на Алфред Брендел, Андре Превин, Еманюел Акс, Елен Гримо, Едита Груберова и много други.

Артистичен директор на фестивала в Бъкстон. Скорошните проекти на Стивън включват „Пепеляшка“ (Щутгартската опера), „Хофманови разкази“ (Пекин), „Момичето от златния Запад“, „Питър Граймз“, „Русалка“,“Тристан и Изолда“, „Дама Пика“ и „Диалозите на кармелитките“ (Грейндж Парк Опера), „Коанга“ (Фестивала в Уексфорд), „Отело“ (Бирмингам), „Отвличането на Лукреция“ (Ирландска Младежка опера) и „Сън в лятна нощ““ ( Гилдхол Скуул).

Стивън получава своето образование в Тринити колидж , Кеймбридж и Гилдхол. Дирижирал е в Глиндебърн, Кралската опера, Английската национална опера, Операта на Северна Ирландия, Шотландската опера и Опера Норт. Дирижирал е и собствената си опера „Крал“ (Катедралата на Кентърбъри) и своя Концерт за кларинет с Ема Джонсън. Чуждестранните му ангажименти включват „Похожденията на безпътника“ (Национална Райзопера) „Кармен“, „Фауст“ и „Набуко“ (Австралия), „Замъкът на херцога Синята брада“ (Оукланд), „Фалстаф“, „Русалка“ и „Норма“ (Грейндж Парк опера) и „Суини Тод“ с Брин Терфел. Дирижирал е всички големи оркестри във Великобритания и по света. Между записите му е и Реквиема на Джозеф Джеймс със Суми Со и собствената му композиция Rainbow Bear със съпругата му Джоана Лъмли като разказвач.  

ПАТРИК ЕРТЪН е еднакво отдаден както на диригентската си кариера, така и на тази на чембалист и органист. Обучава се в редица престижни академии – Виенската академия, където учи орган и църковна музика при Алфред Митенхофер, Михаел Радулеску и Ервин Ортнер; продължава образованието си в Холандия, където изучава изкуството на клавесина, както и камерна музика при Тон Коопман и др. Лауреат е на органовите конкурси в Инсбрук (1983) и Брюге (1985). В момента Партик Ертън преподава камерна музика и импровизация в Кралската консерватория в Хага. Бил е преподавател на музикантите в Бароковия оркестър на ЕС, изнасял е майсторски класове в Московската държавна консерватория "Пьотр Илич Чайковски", в Сеул, в Рига както и в Академията Моцартеум в Залцбург. Работата на Ертън с холандския диригент Ари ван Беек го вдъхновява да развие и диригентските си умения. През последните години е канен да застава на пулта пред Оркестъра на Оверн, оркестъра на Камерната академия в Потсдам, Pasdeloup Orchestra в Париж, Симфоничния оркестър на Кан, Латвийския радиооркестър, Мюнхенския камерен оркестър и други. Патрик Ертън е създател и ръководител на ансамбъла Les Inventions,  с който представят неизпълнявани досега творби от репертоара на ХVІІІ век, като например произведения на композиторите Жозеф Тушмулен и Томас Линли и си сътрудничат с прочутия британски вокален ансамбъл VOCES8. Патрик Ертън е известен и с афинитета си към беседите  с публиката преди концертите, като често е канен и в качеството си на харизматичен лектор.

Финландският диригент Саша Мякиля получава признание като най-обещаващата изгряваща звезда от неговата генерация едновременно в симфоничния и в оперния жанр.

От 2012 г. е музикален директор на камерен оркестър „St. Michel Strings”, познат със своята авангардна програмна политика.Преди това е работил в диригентската колегия на Кливландския оркестър, а също и във Френския национален оркестър като асистент на прочутия маестро Курт Мазур.

За кратко време Саша Мякиля си създава репутацията на артист с широк и разнообразен репертоар, който се простира от барока до съвременната музика. Графикът му е запълнен години напред с концерти във Финландия, Великобритания, Русия, Южна Африка, САЩ и редица други страни. В последно време работи често с изтъкнати музиканти като Вадим Репин, Анналин Ланартс и .....

Дирижира световните премиери на опери на съвременния композитор Филип Глас, а през 2015 г. дебютира в Мариинския театър по покана на Валери Гергиев.

Саша Мякиля започва да свири на виолончело, но завършва дирижиране в Академия „Сибелиус“ в Хелзинки и консерваторията в Санкт Петербург. Носител е на редица национални и международни награди, изнася майсторски класове и поддържа собствен блог в интернет.

Сонг Джин става познат на публиката, когато през октомври 2015 г. спечелва първа награда на Международния конкурс за пианисти „Шопен” във Варшава. Четири години по-рано печели трета награда на конкурса „Чайковски”, а е само на 16 години. С неговия огромен талант и музикалност, Сонг Джин много бързо започва да прави световна кариера и е смятан за един от най-перспективните пианисти от неговото поколение.

Роден в Сеул през 1994 г., Сонг Джин започва да учи пиано на 6-годишна възраст и изнася първия си рецитал пет години по-късно. В следващите години печели първи награди от международните конкурси в Москва и Хамаматсу, Япония.

Сонг Джин получава покани за концерти със световно признати оркестри като „Концертгебау” Амстердам, филхармониите на Мюнхен и Сеул, оркестъра на Радио Франс, оркестър „Филхармония”, NHK Симфоничен оркестър, Берлински радио-симфоничен оркестър и редица други. Работи с диригентите Мюн Вун Чунг, Лорин Маазел, Марек Яновски, Михаил Плетьов, Валери Гергиев, Владимир Ашкенази.

Ангажиментите му за следващите години включват изяви с оркестър „Филхармония” с диригент Еза-Пека Салонен, Филхармонията на Санкт Петербург с Юрий Темирканов, „Академия Санта Чечилия” с Валери Гергиев, Оркестъра на Париж с Томас Нетопил, Токийската филхармония с Мюн Вун Чунг и още много други. Ще изнесе дебютни рецитали в Амстердам, Лондон, Санкт Петербург, на фестивала „Пражка пролет”, както и в Карнеги Хол.

От 2012 г. Сонг Джин живее в Париж. След обучението си в Сеул, продължава да работи в Пари4жката консерватория с известния пианист и педагог от български произход Мишел Бероф.

В началото на тази година Сонг Джин подписва ексклузивен договор с фирмата „Дойче грамофон”. Една седмица след като излиза, първият му компактдиск с представянето му на международния конкурс „Шопен” достига платинени продажби и го изстрелва на първо място във всички класации в Южна Корея. Сонг Джин става по-популярен в родината си от изпълнителя на „Гангнам стайл” рапъра PSY.

От 17 години Илеана Тонка е солистка в Щаатсопер Виена и репертоарът й включва повече от 50 сопранови роли в опери на Моцарт, Росини, Доницети, Белини, Верди и Вагнер. Гостува редовно в Мюнхен и Берлин. Пее на редица форуми като „Виенски празнични седмици“, „Моцартови дни“ в Райнсберг, Брукнеровия фестивал в Линц и фестивала в Равена. Работи с диригентите Рикардо Мути, Адам Фишер, Бертран де Били, Мартин Зигхардт, Фредерик Шаслен.        

Илеана Тонка е изящен камерен изпълнител с богат песенен и ораториален репертоар от Монтеверди, Телеман, Бах, Вивалди, Перголези, Менделсон, Брамс, Форе и Орф. Музикалните критици я описват като „блестящ колоратурен сопран“ със „шармантна игра“ и „прецизна техника“.

Основател и почетен член е на Общество Джордже Енеску“ във Виена.

Илеана Тонка е родена в Румъния и завършва Консерваторията в Букурещ. 

Милен Божков е роден във Варна. Дипломира се като тенор в Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров” в София. Специализира оперно изкуство в Университета за музика в Грац при проф. Йоана Боровска. Непосредствено след това yсъвършенства певческата си техника при Красимира Стоянова, от която редовно получава професионални съвети.

Първите му ангажименти са в Националната опера София. След натрупания опит, вратите на оперния театър в Грац се отварят за него, а по-късно става постоянен член на театрите в Марибор и Кобург. Следват концертни изяви в Япония, Австрия, Германия, Словения, Хърватия, Латвия и България, участия във фестивали и премиери на нови заглавия. Успешно се превъплащава в ролите на Неморино от „Любовен елексир”, Титус от „Милосърдието на Тит”, Тамино във „Вълшебната флейта”, Владимир в „Княз Игор”, Родолфо от „Бохеми”, Херцога в „Риголето”, Де Грийо в „Манон”, Дон Хосе в ”Кармен” и редица други. 

ЗЕФИРА ВЪЛОВА е родена в София. Започва да свири на цигулка на петгодишна възраст, а от 1996 г. учи при Райна Манолова. В НМА „П.Владигеров" учи при проф. Йосиф Радионов, а през 2006 г. получава магистърска степен в класа на проф. Стойка Миланова. През 2009 специализира барокова цигулка при проф. Антон Щек (Германия) и Луси ван Даел (Холандия). Участва в майсторски класове по цигулка на проф. Ифра Нийман, проф. Минчо Минчев и др.;по камерна музика с членове на струнните квартети Барток, Мелос, Мозаик, Келер; в курс за интерпретация на барокова музика в Бланкенбург (Германия) и в Брунек (Италия) с преподаватели проф. Стенли Ричи и Рейчъл Поджър.

Има награди от конкурсите за деца-цигулари в Благоевград, „Млади музикални дарования", „Светослав Обретенов", Международен конкурс „Недялка Симеонова", Международна лятна академия Прага - Виена - Будапеща - награда за струнен квартет на "Томастик - Инфелд", Оберстдорфско музикално лято - награда за камерна музика.

От 2001 до 2003 г. е концертмайстор и солист на камерен оркестър „Орфей", а от 2002 г. е втори концертмайстор на оркестъра на „Класик - ФМ" радио. Като концертмайстор и на Софийски фестивален оркестър участва в редица концерти в Италия, Холандия и САЩ. През 2007 г. участва и в Национален младежки оркестър на Холандия (NJO), дирижиран от Пол Гудуин и Джордж Бенджамин. Член е на Бароковия оркестър на Европейския съюз (EUBO) за 2008 г. под диригентството на Ларс Улрик Мортенсен, Рой Гудман, Енрико Онофри. През 2009 г. Зефира Вълова е концертмайстор на същия оркестър за концертното турне водено от Петра Мюлеанс, концертира с бароковите ансамбли Holland Baroque Society (Холандия) и Arte dei Suonatori (Полша).

АЛЕКСИС КОСЕНКО е роден в Ница през 1977 г. След дипломирането му в Парижката консерватория в класа по флейта на Ален Марион и класа по флауто траверсо на Мартен Роот в консерваторията в Амстердам започва активната му кариера. Той концертира като солист и камерен музикант в най-престижните фестивали и зали на Европа, а инструментариумът му включва флейтата във всичките и исторически форми: от "модерна" до барокова и ренесансова, както и блокфлейта.

Соловата му активност бележи начало през 1997 г. с извънредната му интерпретация на концерти от Кванц и Вивалди като солист на Бароков оркестър на Европейския съюз под диригентството на Рой Гудман и Тон Коопман. Следват множество покани за солови изяви както на траверсо, така и на модерна флейта. От 2008 г. той е асистент по барокова флейта във Висшата академия за музика и танц в Париж.

Оркестровият му опит включва участие във водещи европейски оркестри под диригентството на  Гардинър, Херевеге, Гергиев, Ростропович, Moртенсен, Спинози, Франц, Сампе и др. От 2004 г. е първи флейтист на La Chambre Philharmonique (с диригент Еманюел Кривин) и  Le Concert d'Astrée (с диригент Еманюел Аим).

В сферата на камерната музика и съвместно с пианистът Реми Кардинал, баритонът Алан Буйе и Еманюел Балса - виолончело през 2008 г. основават  l'Armée des Romantiques - камерен анасамбъл посветен на френския репертоар от ХІХ век изпълнен на исторически инструменти. Като артистичен директор и диригент на Les Ambassadeurs поставя началото на проект за преоткриване на забравения репертоар на Дрезденската дворцова капела, както и препрочитане на някои от шедьоврите на В. А. Моцарт. Алексис Косенко е гост-диригент на оркестрите B'Rock (Белгия), Holland Baroque Society (Холандия), Le Concert d'Astrée (Франция), Бароков оркестър на Европейския съюз. Резултат от дългогодишното му сътрудничество с полския оркестър Arte dei Suonatori е интегралният запис на концерти за флейта от К. Ф. Е. Бах (за Alpha). През ноември 2010 предстои премиерата и на компактдиск с Вивалди - флейтови концерти. В дискографията му са още концерти и сюити от Хофман, Тушмулен, Телеман и Рамо.

През концертен сезон 2010/2011 Косенко дирижира творби от Рамо на фестивалите за старинна музика в Брюж (Белгия)  и Утрехт (Холандия).

 

rouhani

Нейсун Роухани учи пиано със своя баща, а след това продължава при такива учители като Гагик Бабаян и Рафаел Минасканян в своя роден град Техеран.
Продължава образованието си във Виена и Лондон с различни учители, сред които, проф. Герхард Гертешлагер , Майкъл Янг и Бенджамин Каплан, който оказва най-сериозно влияние върху него.
Взима уроци с Мартино Тиримо, Менахем Преслер и Чарлз Розен.
Нейсун Роухани изнася многобройни концерти в Европа, Близкия изток, и САЩ.

Димитър Московски завършва Джулиард Скул през 2002 г. с бакалавърска степен, специалност кларинет, а през 2004 г. се дипломира и като магистър в същата консерватория. Бил е солист на Симфоничния оркестър на Джулиард, на ансамбъла за съвременна музика „Ню Джулиард“, както и солист в престижната зала Карнеги Хол. Има още три участия в Карнеги Хол, под диригентството на Шарл Дютоа, сър Роджър Норингтън и Яша Линг. Димитър Московски печели втора награда и специалната награда на Международния радиоконкурс „Концертино Прага“ на 16-годишна възраст. От 2010 г. заема длъжността солист-баскларинетист в Софийската филхармония с над 150 концерта в България и чужбина.

ВЕЛИН ИЛИЕВ е роден в София, където започва  първите  си занимания с музика.  През 1971 завършва  СМУ “Любомир Пипков”  със специалност пиано при  Людмила Яковлева. Следва една година  в ДМА “Панчо Владигеров”и след конкурс печели стипендия и заминава да учи орган  в музикалната академия “Леош Яначек” в Бърно, Чехия.

Дипломира се с отличие през 1980г. в класа по орган на проф.  Алена Весела  с абсолвентски концерт и  теоретична работа ‘’Специфика на свиренето на  орган.” Носител е на почетен диплом от Втория  Международен  органов конкурс “Антон Брукнер” в Линц,Австрия (1978г.).

В периода 1980 – 1995г.  посещава  майсторски  курсове в  Чехия, Австрия, Швейцария, и Белгия, където работи с известните органисти -   Лионел Рог, Ги Бове, Гастон Литез, Михаел Шнайдер, Алмут  Рьослер и др.

От 1983г. работи в състава на  Софийска филхармония и НФХ „Св. Обретенов”.

Велин Илиев е организатор и изпълнител на цикъл концерти в зала „България”,

като всеки концертен сезон  представя солови  и ансамблови  творби за орган.

Концертира в страната и чужбина. Има записи в БНР,  БНТ, както и LP и CD, издадени от „Балкантон” и “Гега Ню”.